torsdag 14 juni 2007

Värmen som kom av sig...

I min iver att lista ligaettor i Europa sist glömde jag några stycken. Inte vilka som helst heller visade det sig. Påtryckningarna har varit enorma från dessa länders förbund, och efter sanktionshot har jag fallit till föga. Inget är viktigare för mig än att legitimt få uttrycka mina åsikter i denna fria eter. Det är en förmån för mig att framställa mina funderingar i ett forum som detta, och för att fortsättningsvis få göra min röst hörd har jag därför fått göra vissa eftergifter.
En motprestation rätt och slätt...
De nationer jag åsidosatte senast kräver upprättelse och det ska de få. Idag ska listan bli komplett och för att få ett slut på denna olustiga historia ska följande länders ligor göra övriga sällskap:
Tyskland-Bayern Munchen
Turkiet-Galatasaray
Grekland-Olympiakos
Skottland-Glasgow Rangers (ni ser rätt...tronskifte)
Schweiz-Young Boys
Ryssland-CSKA Moskva
Österrike- Austria Wien

Bara för att klargöra en del saker: Rumänien, Bulgarien och alla nya stater i gamla Sovjet får än så länge vänta på att få komma upp på listan. Mina kunskaper sträcker sig tyvärr inte över dessa gränser. Kanske någon gång i framtiden?

Sverigevädret blir man inte riktigt klok på. I förrgår visade tempen på +32,2 grader och hela nationen höll på att flyta bort. Samma mätare idag visar +16 grader. Knappa hälften alltså.
Det ska lära mig att aldrig jämföra Skandinavien med övriga Europa igen.
Lika kall är Allsvenskan i fotboll, även om publikintresset visar något helt annat, och kallast av alla just nu känns Göteborgs Atlet och IdrottSällskap. Laget parkerar på tolfte plats med åtta poäng och endast 5 gjorda mål??!! Det blir inte enklare att öka på poängskörden ikväll då tuffast möjliga motstånd väntar på Nya Ullevi, nämligen regerande svenska mästarna IF Elfsborg. 0-3 förra året i en av de värsta överkörningarna som setts på Gamla Ullevi. Lärdom har säkert tagits och Makrillarna får visa upp ett betydligt resolutare spel om någon pinne ska få vara kvar på Västkusten.
Idag får Gaissupportrarna även återse James Keene. Tyvärr för dem spelar han numera för motståndarlaget. Släkten är värst brukar det heta och det vill nog britten gärna visa sina gamla lagkamrater.
Det som gick som en dans förra året, rent värvningsmässigt, har inte alls fungerat i år. Efter att ha släppt nyss nämnde Keene till Elfsborg och Kari Stephenson till AIK fanns medlen att införskaffa en eller ett par vassa nyförvärv. Men många provspelningar senare med olika alternativ, blev tiden knapp att få till en slagkraftig elva till premiären. Osäkerheten har istället smugit sig in i laget som det ofta gör i en klubb i motgång och den trenden är alltid svår att bryta. En klubb i harmoni gör heller inte av sig med en av sina bästa aktörer på banan, Mattias Östberg. Han lämnar obegripligt nog klubben efter bara två säsonger. Tydligen ville Mattias ha för många år på ett nyskrivet kontrakt. Karln är bara trettio år och ett tre eller fyraårskontrakt borde inte vara något att bråka om för en klasspelares namnteckning? Nu agerar han tre år i BK Häcken istället.
Lämna Gais för Häcken??
Låter som det var mer än bara en kontraktstvist att lösa?
Laget tappar nu också sin bästa målskytt??? Två mål har det blivit och mer lär det nog inte bli då "Quislingar" inte ses med så väna ögon. TYVÄRR.
I Gais-land ställs förhoppningarna till anfallarna Migen Memelli, Anatoli Ponomarev eller den andre tvåmålsskytten i klubben, Anton Holmberg, som efter succen i 2-1 matchen mot Halmstad BK haft trögt att hitta nätet.
Kanske lossnar det ikväll?
Laget har inget att förlora, bara allt att vinna.
En igenspikning av målet a´ la Djurgården vore att underlätta det hela.

Eller vad säger du, Dime?

Inga kommentarer: